Bli ett reaproffs

Konsumentverket tipsar om fem viktiga saker att tänka på för att handla tryggt och säkert.

Rea och hög inflation är en kombination som kan bidra till många fyndsugna konsumenter. Men det gäller att vara medveten när de röda prislapparna pockar på uppmärksamheten.

Det här året ska konsumenter vara bättre skyddade mot så kallade fejkreor genom en ny bestämmelse i prisinformationslagen, som trädde i kraft den 1 september i år.

Företag måste skriva ut vad det lägsta priset för produkten har varit de senaste 30 dagarna före prissänkningen, vid sidan av rea-priset. Har priset sänkts gradvis under de 30 dagarna ska priset som gällde före den första sänkningen anges.

Det är bra att vara fortsatt uppmärksam och Konsumentverket har satt ihop en lista med fem viktiga tips.

  1. Jämför priser - försök att hålla koll på priser över tid och jämför priser med hjälp av olika prisjämförelseverktyg på nätet.

  2. Kan du ångra, lämna tillbaka eller byta? Om du handlar på nätet har du nästan alltid 14 dagars ångerrätt. I butik erbjuds du ofta bytesrätt eller öppet köp, men det är frivilligt för butiken att göra det.

  3. Kolla upp företaget När du handlar på nätet – kolla så att det finns kontaktuppgifter till företaget, det bör finnas mejl och/eller telefonnummer. En varningssignal är om det bara finns ett kontaktformulär. Kolla även vad andra konsumenter tycker om företaget och vilket land företaget finns i.

Läs resterande tips på konsumentverkets hemsida genom att klicka här

Läs mer om priser på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument

Läs mer om ångerrätt på Hallå konsument

Läs mer om bytesrätt och öppet köp på Hallå konsument

Läs mer om hur du kollar upp företaget på Hallå konsument

Läs mer om dropshipping på Hallå konsument

Senast uppdaterad den 24 november 2022

Translate the website with Google translate.