Första deltävlingarna i Isracing-SM körs i Åsele

Tre helger i rad. Mars blir en intensiv månad då svenska mästerskapen i isracing för bilar ska avgöras, med start kommande helg med en dubbeltävling i Åsele 2019.

Helgen 16-17 mars är Stamsjön, strax utanför Åsele, platsen för de två första deltävlingarna i årets upplaga av Isracing-SM och Riksmästerskapen, RM. Helgen efter körs två deltävlingar i Morjärv, och den femte och sista deltävlingen går av stapeln i Kalix, sista helgen i mars.

Ett 40-tal förare, från framförallt Norr- och Västerbotten, kommer till Åsele för att köra de första deltävlingarna. Det är fjärde gången i modern tid som Åsele Motorsällskap, ÅMS, arrangerar Isracing-SM och RM. Första gången var 2005, och de två andra tävlingarna arrangerades 2017 och 2018.

Publikvänligt

Arbetet med banan på Stamsjöns is drog igång vid jultiden, och har tidvis varit omfattande, på grund av det myckna snöandet. Över 20 000 kronor har klubben lagt ut bara i drivmedelskostnader för att få till den 1 500 meter långa banan, där den första rakan och kurvan ska vara minst 30 meter bred när tävlingen körs.
  - Nu ser det väldigt bra ut för publiken, säger banläggaren Jan Axberg. Tövädret gjorde att snövallarna sjönk ihop, så nu kommer åskådarna att få en bra överblick över hela banan, om det nu inte hinner komma an massa snö innan.
  Isracing SM och RM består av fem deltävlingar, men kommer att avgöras på tre orter, så på två av platserna, Åsele och Morjärv, körs två deltävlingar; en på lördagen, och den andra på söndagen.

Dyra däck

  I SM-tävlingen kör förarna med långnabb, 23 millimeter, och i RM:et med dubb, som är kortare. Ett långnabbdäck kostar minst 10 000 kronor, så för ett fordon handlar det om över 40 000 kronor bara i däckkostnader. Då är det lite billigare med dubb, men det handlar ändock om kring 4 500 kronor för ett däck.
  Det är inte bara mycket jobb med att förbereda en sån här tävling, utan under själva tävlingsdagarna behövs mycket folk för att klara arrangemanget. Runt banan finns 40 funktionärer för säkerheten. Till det kommer minst lika många personer, som sköter inträde, parkering, fika, med mera.
  - Men det brukar alltid lösa sig, säger Mats Nordlander, en av de många i klubben som lägger ner mycket arbete för att tävlingen ska kunna genomföras.

Fyra hemmaförare

  ÅMS har strax under 200 medlemmar, varav ett 20-tal aktiva förare i olika åldrar. Den äldste aktive föraren är Ove Salomonsson, 76 år. Han ställer upp i Isracing SM, alltså långnabb, där han även deltog i fjol. Men då gick det inte så bra. Bilen havererade. Men den är nu reparerad och redo att visa vad den går för på Stamsjöns is, med Ove bakom ratten.
  Tre ytterligare förare från arrangörsklubben ÅMS kommer att delta i tävlingarna, men i RM:et, alltså dubb; Jon Jonsson, Mikael Ternestål, och Benny Axberg, som i fjol tog hem segern i Junior RM.

Text: Sylve Holmgren

Foto (överst): Anders Blomqvist


Foto: Sylve Holmgren 

F.v. Jan Axberg, Björn Johansson och Greger Jonsson, är några av de medlemmar i Åsele Motorsällskap, ÅMS, som arbetat inför Isracing SM.
På bilden står de i slutet av banans 30 meter breda startsträcka. Totalt är banan 1 500 meter lång.

Senast uppdaterad den 10 december 2021

Translate the website with Google translate.