Ny Konsumentköplag

Från och med 1:a maj 2022 får vi en ny konsumentköplag. Den nya lagen innebär att Sverige förändrar lagstiftning så den följer den inom EU.

Vad är konsumentköplagen?

Konsumentköplagen gäller när företag säljer varor eller digitalt innehåll till konsumenter. Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens förmån.

Det innebär att du som säljare inte får ge konsumenten sämre villkor än de som står i lagen.

Nya lagen

Då har du som konsument ett bättre läge att reklamera varor som det är fel på. Tidigare låg ansvaret för att bevisa att felet var ursprungligt mest på dig som konsument, bar det första halvåret var det säljarens ansvar att visa att så inte var fallet.

Med den nya lagen är det säljarens ansvar de två första åren att kunna visa att felet inte är med från början. Rätten att reklamera sträcker sig som tidigare över totalt tre år.

Skyldiga att göra säkerhetsuppdateringar
Andra nyheter i lagen är att den som tillhandahåller varor med digitala delar till exempel datorer och mobiler, blir skyldiga att göra säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar under viss tid. Om du har köpt något före 1:a maj 2022 gäller den tidigare lagens regler.

Vill du har mera information?

Då är du välkommen att kontakta konsumentvägledare Ingrid Elebrink på telefon 0951-14261.

Senast uppdaterad den 10 maj 2022

Translate the website with Google translate.