Stå på dig - betala inte för något du anser är fel

Har du fått en faktura som du inte känner igen eller som du anser är felaktig? Tänker du att du måste betala, för att du tror att du annars kan få en betalningsanmärkning? Gör inte det.

Tips från konsumentvägledare Ingrid Elebrink

Tänk på det här

  • Om du har fått ett krav som är felaktigt är det viktigt att du skriftligen kontaktar den som har skickat kravet för att protestera (bestrida).

  • Ett krav från Kronofogden betyder inte att du får en betalningsanmärkning. Du har alltid möjlighet att betala kravet eller protestera om det är felaktigt.

  • Polisanmäl om du anser att du utsatts för ett bedrägeriförsök!

Protestera - då får du inte någon betalningsmärkning

Tyvärr är det inte alla som känner till att du inte får någon betalningsanmärkning så länge du protesterar mot (bestrider) fakturan, varje gång du får ett krav i brevlådan. Du ska alltså aldrig strunta i ett inkassokrav, även om du anser att det är felaktigt. Kontakta i stället den som har skickat kravet, helst via mejl.

Var noga med att spara kopia på ditt mejl eller annat underlag som visar att du har protesterat mot kravet.

I länken nedan får du flera tips om hur du kan gå tillväga om du exempelvis fått en faktura du inte känner igen eller som du anser är felaktig. https://www.hallakonsument.se/aktuellt/sta-pa-dig-betala-inte-for-nagot-du-anser-ar-fel/

Du är alltid välkommen att kontakta din konsumentvägledare Ingrid Elebrink om du vill veta mera.

Telefon: 0951-142 61
Mejl: ingrid.elebrink@storuman.se

Senast uppdaterad den 27 februari 2023

Translate the website with Google translate.