Föreskrifter om avfallshantering för Åsele kommun
Åsele kommun har upprättat förslag till nya kommunala föreskrifter för avfallshantering, avsedda att träda i kraft 2026. Innan kommunfullmäktige fattar beslut om antagande ges medborgare och fastighetsägare möjlighet att lämna synpunkter på förslaget.
Renhållningsordning och avfallsföreskrifter
Enligt Miljöbalken (SFS 1998:808) ska varje kommun upprätta en renhållningsordning bestående av avfallsplan och föreskrifter för avfallshantering. Åsele kommun ansvarar enligt 15 kap. 20 § miljöbalken för bortforsling av hushållsavfall. Hushållsavfall definieras i 15 kap. 3 § som avfall från hushåll samt därmed jämförligt avfall från annan verksamhet, exempelvis personalutrymmen och sanitetsutrymmen. Samtliga bostäder och verksamheter omfattas av det kommunala avfallsansvaret.
Föreskrifterna reglerar kärltyper, hämtningsintervall och sortering av avfallsfraktioner. De anger även villkor för dispens, där fastighetsinnehavare kan hantera hushållsavfall på egen hand, under förutsättning att detta sker på ett sätt som uppfyller krav på skydd för hälsa och miljö.
Samråd och utställning
Allmänna utskottet beslutade den 28 oktober att ställa ut förslaget och genomföra sex veckors samråd med berörda myndigheter och aktörer. Allmänheten ges möjlighet att granska förslaget och lämna synpunkter innan kommunfullmäktige fattar beslut om antagande.
Utställningsexemplar finns tillgängliga under ordinarie öppettider hos:
Åsele kommun, Kommunhuset, Vasagatan 5
Utställning och svarstid från 2025-11-13 – 2025-12-25.
Svar skickas till tekniska@asele.se märkt: Föreskrifter om avfallshantering Remiss.
Eventuella frågor besvaras av Andreas Karlsson via mail andreas.karlsson@sav.nu eller telefon 0941-14265.
Läs utställningsexemplaret Avfallsföreskrifter för avfallshantering i Åsele kommun 2026 här:
Utställnings exemplar Avfallsföreskrifter om avfallshantering för Åsele kommun 2026.pdf