Till dig som är hyresgäst

Flytta in

För en säker och smidig inflyttning har vi hjälpt till med en checklista. Detta är saker som skall hanteras vid inflyttning och påvisar vem som ansvarar för de olika momenten.

  • Kontraktet skrivs hos oss, vardera parten får en kopia på avtalet
  • Nycklar tilldelas på tillträdesdagen eller enligt annan överenskommelse
  • Hemförsäkring skall tecknas av er som hyrestagare
  • Hyresvärden ombesörjer att anmäla till Eon att ni flyttar in. Hushållselen är få påkopplad vid tillträdesdagen. Ni kan senare välja att byta elleverantör om så önskas. Hyresgästen betalar själv för hushållselen.
  • Renens kabel TV/Internet är leverantör av bredband i fastigheten. Hyresgästen beställer, och betalar själv för, det abonnemang som önskas. Basutbud av TV ingår i hyran.
  • Adressändring görs hos www.adressandring.se

Hemförsäkring

Som hyresgäst ansvarar du för att ha en egen hemförsäkring. Den ger dig ett skydd för förlust och skada på din egendom men också ett skydd om du skulle orsaka skada på annans egendom. Att ha en hemförsäkring är en viktig del av din trygghet.

Om du skulle t.ex. orsaka en vattenskada i den lägenhet du hyr så blir du ersättningsskyldig för det och då är det viktigt att ha en försäkring som täcker den ekonomiska förlusten.

Glöm inte att flytta din hemförsäkring eller teckna en ny om det är din första lägenhet.

Brandsäkerhet

Bostadsbränder är den vanligaste branden med dödlig utgång. Ofta är det vardagliga orsaker till bränderna, till exempel en glömd platta på spisen, levande ljus eller rökning. För att öka brandsäkerheten är brandvarnare ett måste. Prova brandvarnaren en gång i månaden och när du har varit bortrest.

För småbarn utgör kök, fönster och eluttag de största riskerna.

  • Placera köksredskap som kan vara farliga för barn samt tvätt och rengöringsmedel så att barn inte kommer åt dem.
  • Försäkra dig om att spisen har tippskydd. Finns inte tippskydd kan spisen välta om barnet ställer sig på ugnsluckan.

Annat som är bra att tänka på:

  • Dra ur kontakten till kaffebryggare, hårtorkar, mobilladdare och liknande när de inte används.
  • Placera inget som lätt fattar eld på eller vid spisen.
  • Gör ren spisfläkten regelbundet. En bortglömd kastrull på spisen kan lätt fatta eld. Elden kan sprida sig till sig till spisfläkten om den är igensatt av fett, och därifrån vidare i huset.
  • Använd skyddskåpor på lampor i garderober och andra platser så att brännbart material inte kan komma i kontakt med glödlampor.
  • Håll trapphuset rent från brännbart material.
  • Förvara inte brännbart material intill fasaden.
  • Placera inte dörrmatta, barnvagn, cykel eller andra föremål i gemensamma utrymmen som portgång eller trapphus – det hindrar utrymning vid brand men också sjuktransporter och städning.

Felanmälan

Lägenhet

Fyll i formuläret här för att skicka din felanmälan till oss. Det går också bra att nå oss på telefon 0941-142 20, mån-fre 09.00-12.00 och även torsdagar 13.00-16.00

Vid akuta fel vardagar 12.00-09.00 samt helger ring kommunjouren 070-647 54 11. Om felet inte är akut vänligen skicka in formuläret för felanmälan.

Bredband & TV

För frågor gällande bredband & TV hänvisas till  Renens Kabel-TV/Internet. Kontaktuppgifter finner du på deras webbplats:
http://www.renenskabeltv.se/

Trivsel

Vi hoppas att du ska bo och trivas med dina grannar och att ni visar hänsyn till varandra.

Mellan kl. 22.00 – 07.00 ska man tänka sig lite extra noga för vad man gör i sin bostad så att man inte gör något som kan störa grannarna, t.ex.: borra eller spika, spela musik, tvätta i tvättmaskin o.s.v.

Som kontraktsinnehavare är du även ansvarig för att de som besöker dig tar hänsyn och inte förstör något i fastigheten.

Vad kan hända om jag stör mina grannar?

Om störning sker flera gånger trots anmaning om rättelse, riskerar du att bli uppsagd och får flytta.

Hyran

Hyran betalas senast den sista varje månad och betalas förskottsvis.

För att underlätta din betalning kan du ansöka om autogiro. Hyran dras då automatiskt varje månad från det konto du angivit. Fyll i blanketten för ansökan om autogiro och skicka eller lämna in den till oss. Ansökningsblanketten finner du om du klickar här Autogiroanmälan.

Nycklar

Förlust av nyckel skall anmälas omgående så att nyckeln kan raderas ur systemet. Detta är för er säkerhet. Hyresgästen bekostar förlorad nyckel samt önskade kompletteringar.

Avfallshantering

Soprum för hyresgäster finns framför Tallmon. Det är viktigt att vi alla hjälps åt att sopsortera. För allas vår miljö samt för att vi ska hålla ned kostnaderna i fastigheten. I soprummet kan du kasta hushållssopor. De olika tunnorna/kärlen är tydligt uppmärkta så att du lätt kan sortera rätt.

Det är absolut förbjudet att ställa eller slänga grovsopor, flyttsopor, flyttkartonger och möbler i sophusen/vid tunnorna. Allt som inte kan sorteras i respektive tunna/sopkärl får man själv frakta bort till återvinningscentral.

Viktigt att veta om kök

Om kylskåp eller spis skulle gå sönder så gör du en felanmälan till hyresvärden.

Diskmaskin ingår inte i lägenhetens standardutrustning men du kan själv välja att införskaffa en om det finns utrymme och anslutningsmöjlighet i ditt kök. Det som behövs är anslutning för vatten och el. Om du vill skaffa en diskmaskin så kontaktar du hyresvärden innan så gör vi ett besök hos dig för att undersöka förutsättningarna. Installation ska göras fackmannamässigt.

Dåligt sug i köksfläkten?

Tips! Kontrollera om fläktfiltret behöver rensas, detta behöver göras regelbundet.

Stopp i avloppet?

Tips! Kontrollera att vattenlåset i diskhon är rensat.

Vid elfel

Kontrollera säkringar i lägenheten. Proppskåpet sitter vanligtvis i hallen på väggen långt upp eller i någon garderob i hallen. Om lampor slutar fungera kan du enkelt åtgärda detta själv genom att byta ut glödlampa eller lysrör.

Brandvarnare

Tips! Kontrollera att brandvarnaren fungerar eller behöver nya batterier.

Viktigt att veta om badrummet

Det är ej tillåtet att montera inredning som medför håltagning i tätskikt. Montering av beslag som sker med dubbelhäftande tejp är acceptabelt men du ansvara för demontering och rengöring. Om ni skulle tappa något i handfatet eller på toalettstolen så att det blir en spricka blir du ersättningsskyldig. (Detta regleras via er hemförsäkring)

Torktumlaren ingår inte i lägenhetens standardutrustning.

Stopp i avloppet?

Rensa bort hår och dylikt både på och under gallret till golvbrunnen samt nere i golvbrunnen. Rensa också vattenlåset på tvättstället. Detta ska göras mellan jämna intervall.

Vid en misstänkt fuktskada har ni som hyresgäst en skyldighet att anmäla detta så fort som möjligt då det är viktigt att denna typ av skada bör åtgärdas omgående.

Viktigt att veta om din balkong

Eftersom fastigheten ligger mitt i centrum av staden och det finns mycket fåglar i området så är det viktigt att inte förvara mat eller att mata fåglarna från balkongen.

Rökning

Rökning är förbjuden i alla våra lägenheter och i gemensamma utrymmen. Om du ändå röker i lägenheten finns det risk för att du får betala för renovering eller sanering om lägenheten blivit förstörd av din rökning. Vi ser gärna att innergården förblir rökfri för att minimera risken att röklukt följer med in i ventilationssystemen.

Flytta ut

Kontakta oss i god tid om du ska flytta. Uppsägningstiden är 3 månader. Det innebär att du måste säga upp din lägenhet t.ex. senast 31 januari för att kunna flytta ut till den 1 maj. Uppsägning av kontraktet måste göras skriftligt.

Det görs en slutbesiktning och en städbesiktning. Under uppsägningstiden är du skyldig att låta hyresvärden visa lägenheten för nya hyresgäster. Hyresvärden kontaktar dig i god tid för att boka tid.

Nycklarna ska lämnas in avflyttningsdagen. Kontrollera att du har alla nycklar som kvitterats ut, i annat fall debiteras du för låsomläggningen. Det gäller nycklar till lägenheten, såväl som till andra utrymmen som tvättstuga.

Grovsopor får inte lämnas kvar i fastigheten utan hyresgästen får själv lämna dem på återvinningscentralen.

Se till att ändra din adress så att dina brev kommer rätt. Du kan få hjälp att ändra din adress hos skatteverket: www.skatteverket.se. Du kan också använda dig av Adressändringar: www.adressandring.se. Det är väldigt viktigt att du ändrar din folkbokföringsadress hos Skatteverket så att den stämmer överens med var du bor, det är du nämligen skyldig enligt lag att göra senast en vecka efter du flyttat. 

Uppdaterad den 13 december 2021

E-tjänster

Kris, räddning & beredskap

Åsele/Sjeltie - en samisk förvaltningskommun

Felanmäla

Lämna synpunkter

Har du synpunkter, tips, tankar eller idéer som du vill dela med dig av till oss? Klicka här.

Webbsändning av kommunfullmäktige

Mötesklubban som används under KF i Åsele av trä med kommunvapnet etsat på metall.

Kommunjour

När du vill anmäla akuta problem efter kontorstid ringer du: 070-647 54 11.

Translate the website with Google translate.